Sprzedaż produktów transgranicznie staje się coraz prostsze. Firmy nie
skupiają się już tylko na rodzimym rynku, poszerzają swoje rynki zbytu.
Im łatwiej będzie oferować swoje produkty zagranicznym klientom, tym
więcej firm będzie inwestowała w ten kierunek rozwoju. Dlatego warto
zainteresować się tym kierunkiem rozwoju już teraz.
Jak będzie kształtował się ten rynek? Poniżej przedstawiamy
prognozy wzrostu handlu międzynarodowego w Internecie opracowane przez
AliResearch. Możemy na nim zaobserwować znaczący wzrost, który osiągnie w
2020r. prawie miliard kupujących oraz przekroczy barierę biliona
dolarów.
Źródło: AliResearch – Accenture, Global Cross Border e-Commerce Market 2020
Rynek transgraniczny w najbliższych latach będzie się bardzo
prężnie rozwijał. Rozpoczęcie sprzedaży na zagranicznym rynku e-commerce
zawsze wiąże się z większymi kosztami niż w przypadku rodzimego
e-commerce. Dlatego warto kierować się podstawowymi zasadami, aby przy
wprowadzaniu firmy na nowy rynek popełnić jak najmniej błędów.
Zdefiniuj budżet i określ jakimi kanałami sprzedaży chcesz oferować swoje towary.
Można korzystać z oprogramowania sklepu internetowego typu Open
Source (np. Prestashop), zainwestować w sklep SaaS lub postawić
dedykowany. Możliwości jest wiele, najważniejszym jest określić swój
budżet i względem tego (oraz swoich możliwości i doświadczenia) dobrać
oprogramowanie sklepu internetowego. Co jeśli nie chcemy inwestować w
e-shop lub po prostu nie mamy doświadczenia przy jego tworzeniu? W takim
przypadku mogą się sprawdzić popularne w danym kraju serwisy
sprzedażowe, takie jak eBay, Amazon, Allegro. Koszty zaistnienia na
takich serwisach są dużo niższe a wypromować się ze swoimi produktami
można dużo szybciej. Oczywiście, te serwisy będą od nas pobierać nie
małe prowizje od sprzedaży no ale… coś za coś.
Wysokiej jakości tłumaczenia to podstawa!
Jeśli chcesz zaistnieć na zagranicznym rynku e-commerce to
inwestycja w tłumaczenia najszybciej się zwróci. Można teksty zlecać
tłumaczom przysięgłym w Polsce lub poszukać tłumacza na rynku
zagranicznym mówiącym w naszym języku ojczystym – mamy wtedy gwarancje,
że tłumaczenie będzie „dobrze brzmiało”, co jest bardzo istotne. Źle
wykonane tłumaczenia przekreślają sukces naszego e-shopu, szczególną
uwagę zwracają na to nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy.
Zadbaj o logistykę Twoich przesyłek.
Przesyłki międzynarodowe zawsze były kilkukrotnie droższe od
przesyłek krajowych, ten stan rzeczy powoli się zmienia. Jako firma
wchodząca na zagraniczny rynek chcesz, żeby Twoje przesyłki były
dostarczane jak najszybciej (najlepiej tak jak w obrocie kurierskim
krajowym) przy zachowaniu jednocześnie niskich kosztów. Twoi klienci
będą tego wymagać. Sprawdź jaka firma będzie wysyłała twoje przesyłki
solidnie i w dobrej cenie. Warto zainteresować się firmami, które
specjalizują się doręczaniem paczek w danym kraju, często proponują oni
szybkie dostawy w cenach 15-20 zł netto od przesyłki. W handlu
detalicznym warto pomyśleć o przesyłkach „za pobraniem”, szczególnie
jeśli rozważamy wejście na rynek czeski bądź słowacki.
Zadbaj o zwroty Twoich klientów.
Pamiętaj o wygodzie Twoich klientów. Jeśli chcesz zaistnieć na
danym rynku, zadbaj o to, aby Twoi klienci mogli w wyznaczonym czasie
(regulowanym prawnie) zwrócić tanio towar do Ciebie. Dzięki takiej
możliwości, wiele klientów nie będzie miała obaw o zakupy w twoim
sklepie internetowym. Najlepszym rozwiązaniem będzie poszukanie firmy
takiej jak np. https://czechlogistic.pl/ która oprócz przesyłek oferuje
również bezpłatne korzystanie z ich magazynów na zagranicznych rynkach.
Masz wtedy pewność, że klient zawsze może odesłać Twój towar w swoim
kraju po cenie przesyłki krajowej.
Obsługa klienta w zagranicznym e-commerce.
W jaki sposób radzić sobie z obsługą klienta w zagranicznym
e-commerce, czy od początku należy zatrudnić pracownika posługującego
się biegle w języku, którego potrzebujemy? A może nie oferować kontaktu
telefonicznego w ogóle? Warto znaleźć w tej kwestii złoty środek. Jeśli
tworzymy sklep anglojęzyczny z wysyłką na całą Europę to możemy
zaoferować tylko kontakt mailowy. Jeśli jednak chcemy zaistnieć na
danym, jednym rynku e-commerce można korzystać z usług tłumacza (do
tłumaczenia korespondencji mailowej przychodzącej i wychodzącej) lub
skorzystać z firm, które oferują usługę Contact Center (odbieranie i
wykonywanie telefonów na danym rynku). Jest to rozwiązanie o tyle dobre
co… dość tanie. Pozwala na rozwijanie biznesu, przy jednoczesnym
ograniczeniu kosztów za obsługę klienta.
Ile mieszkańcy UE wydają na zakupy za granicą?
Najwięcej wydają mieszkańcy małych krajów takich jak Luksemburg i
Malta. Najmniej mieszkańcy Węgier, Hiszpanii i Chorwacji.
Źródło: Eurostat
E-commerce w Europie ciągle rośnie a prognozy sugerują duży
progres w kolejnych latach. Europejczycy coraz mniej obawiają się
zakupów w zagranicznych sklepach internetowych. Warto wykorzystać ten
moment i zacząć myśleć o sprzedaży swoich produktów do innych krajów
Europy. Wejście na rynki zagraniczne naprawdę nie jest takie trudne
jakby to mogło się na początku wydawać. Określenie „nie taki diabeł
straszny, jak go malują” w tym miejscu świetnie pasuje.