Masz pytania? Napisz:
Aktualności
Tutaj informujemy Państwa o najnowszych zmianach i nowościach w naszych usługach oraz
najświeższych informacjach z branży.
10
11
2019
Jak sprzedawać na zagranicznym rynku e-commerce?
Jak sprzedawać na zagranicznym rynku e-commerce?

Sprzedaż produktów transgranicznie staje się coraz prostsze. Firmy nie skupiają się już tylko na rodzimym rynku, poszerzają swoje rynki zbytu. Im łatwiej będzie oferować swoje produkty zagranicznym klientom, tym więcej firm będzie inwestowała w ten kierunek rozwoju. Dlatego warto zainteresować się tym kierunkiem rozwoju już teraz.

Jak będzie kształtował się ten rynek? Poniżej przedstawiamy prognozy wzrostu handlu międzynarodowego w Internecie opracowane przez AliResearch. Możemy na nim zaobserwować znaczący wzrost, który osiągnie w 2020r. prawie miliard kupujących oraz przekroczy barierę biliona dolarów.

Jak będzie kształtował się ten rynek?
Źródło: AliResearch – Accenture, Global Cross Border e-Commerce Market 2020



Rynek transgraniczny w najbliższych latach będzie się bardzo prężnie rozwijał. Rozpoczęcie sprzedaży na zagranicznym rynku e-commerce zawsze wiąże się z większymi kosztami niż w przypadku rodzimego e-commerce. Dlatego warto kierować się podstawowymi zasadami, aby przy wprowadzaniu firmy na nowy rynek popełnić jak najmniej błędów.

Zdefiniuj budżet i określ jakimi kanałami sprzedaży chcesz oferować swoje towary.
Można korzystać z oprogramowania sklepu internetowego typu Open Source (np. Prestashop), zainwestować w sklep SaaS lub postawić dedykowany. Możliwości jest wiele, najważniejszym jest określić swój budżet i względem tego (oraz swoich możliwości i doświadczenia) dobrać oprogramowanie sklepu internetowego. Co jeśli nie chcemy inwestować w e-shop lub po prostu nie mamy doświadczenia przy jego tworzeniu? W takim przypadku mogą się sprawdzić popularne w danym kraju serwisy sprzedażowe, takie jak eBay, Amazon, Allegro. Koszty zaistnienia na takich serwisach są dużo niższe a wypromować się ze swoimi produktami można dużo szybciej. Oczywiście, te serwisy będą od nas pobierać nie małe prowizje od sprzedaży no ale… coś za coś.

Wysokiej jakości tłumaczenia to podstawa!
Jeśli chcesz zaistnieć na zagranicznym rynku e-commerce to inwestycja w tłumaczenia najszybciej się zwróci. Można teksty zlecać tłumaczom przysięgłym w Polsce lub poszukać tłumacza na rynku zagranicznym mówiącym w naszym języku ojczystym – mamy wtedy gwarancje, że tłumaczenie będzie „dobrze brzmiało”, co jest bardzo istotne. Źle wykonane tłumaczenia przekreślają sukces naszego e-shopu, szczególną uwagę zwracają na to nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy.

Zadbaj o logistykę Twoich przesyłek.
Przesyłki międzynarodowe zawsze były kilkukrotnie droższe od przesyłek krajowych, ten stan rzeczy powoli się zmienia. Jako firma wchodząca na zagraniczny rynek chcesz, żeby Twoje przesyłki były dostarczane jak najszybciej (najlepiej tak jak w obrocie kurierskim krajowym) przy zachowaniu jednocześnie niskich kosztów. Twoi klienci będą tego wymagać. Sprawdź jaka firma będzie wysyłała twoje przesyłki solidnie i w dobrej cenie. Warto zainteresować się firmami, które specjalizują się doręczaniem paczek w danym kraju, często proponują oni szybkie dostawy w cenach 15-20 zł netto od przesyłki. W handlu detalicznym warto pomyśleć o przesyłkach „za pobraniem”, szczególnie jeśli rozważamy wejście na rynek czeski bądź słowacki.

Zadbaj o zwroty Twoich klientów.
Pamiętaj o wygodzie Twoich klientów. Jeśli chcesz zaistnieć na danym rynku, zadbaj o to, aby Twoi klienci mogli w wyznaczonym czasie (regulowanym prawnie) zwrócić tanio towar do Ciebie. Dzięki takiej możliwości, wiele klientów nie będzie miała obaw o zakupy w twoim sklepie internetowym. Najlepszym rozwiązaniem będzie poszukanie firmy takiej jak np. https://czechlogistic.pl/ która oprócz przesyłek oferuje również bezpłatne korzystanie z ich magazynów na zagranicznych rynkach. Masz wtedy pewność, że klient zawsze może odesłać Twój towar w swoim kraju po cenie przesyłki krajowej.

Obsługa klienta w zagranicznym e-commerce.
W jaki sposób radzić sobie z obsługą klienta w zagranicznym e-commerce, czy od początku należy zatrudnić pracownika posługującego się biegle w języku, którego potrzebujemy? A może nie oferować kontaktu telefonicznego w ogóle? Warto znaleźć w tej kwestii złoty środek. Jeśli tworzymy sklep anglojęzyczny z wysyłką na całą Europę to możemy zaoferować tylko kontakt mailowy. Jeśli jednak chcemy zaistnieć na danym, jednym rynku e-commerce można korzystać z usług tłumacza (do tłumaczenia korespondencji mailowej przychodzącej i wychodzącej) lub skorzystać z firm, które oferują usługę Contact Center (odbieranie i wykonywanie telefonów na danym rynku). Jest to rozwiązanie o tyle dobre co… dość tanie. Pozwala na rozwijanie biznesu, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów za obsługę klienta.


Ile mieszkańcy UE wydają na zakupy za granicą?
Najwięcej wydają mieszkańcy małych krajów takich jak Luksemburg i Malta. Najmniej mieszkańcy Węgier, Hiszpanii i Chorwacji.

Ile mieszkańcy UE wydają na zakupy za granicą?
Źródło: Eurostat



E-commerce w Europie ciągle rośnie a prognozy sugerują duży progres w kolejnych latach. Europejczycy coraz mniej obawiają się zakupów w zagranicznych sklepach internetowych. Warto wykorzystać ten moment i zacząć myśleć o sprzedaży swoich produktów do innych krajów Europy. Wejście na rynki zagraniczne naprawdę nie jest takie trudne jakby to mogło się na początku wydawać. Określenie „nie taki diabeł straszny, jak go malują” w tym miejscu świetnie pasuje.